יום שישי, 5 באוגוסט 2016

האי הנעלם

"אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ יַעְזֹרוּ וּלְאָחִיו יֹאמַר חֲזָק" (ישעיהו מא ו)
ידידי ת' הוא איש השוק החופשי, לדעתו התחרות בשוק תביא להורדת מחירים לטובת כולנו. למען האמת, בנקודה זו היא די צודק, הרצון האנושי להיות ראשון, בעושר, באושר, ביצירה, בהמצאה, מניע את העולם. חז"ל הכירו בכך בקובעם 'קנאת סופרים תרבה ספרים'.

אולם דומני שגם ידידי זה, אם ישמע מאחד המחנכים של בניו ש'הילד תחרותי מדי', יתכרכמו פניו. איש לא רוצה ילד שכל מה שמונח לנגד עיניו היא הצלחתו האישית. אנחנו רוצים שהילדים שלנו ילמדו להתחשב בזולת, לשתף פעולה, לעבוד כצוות.
אולם דומה שעולם המשחקים כל כולו צועק תחרות, מי יצבור הכי הרבה נקודות ? מי ינצח ? מסתבר שזה לא לגמרי מדויק. ישנה סוגת משחקים הקרויה 'משחקים שיתופיים' שבהם על השחקנים לשתף פעולה זה עם זה על מנת לסיים את המשחק בהצלחה. יש להודות כי רוב המשחקים האלו אינם כה מושכים. אולם ישנם משחקים מאד מוצלחים בתחום. אחד מהם הוא המשחק 'האי הנעלם' שהמציא מאט לי-קוק.
המשחק מציב את השחקנים המגלמים דמויות מתוך צוות של מחפשי אוצרות (סייר, צוללן, טייס, מהנדס, נווט ושליח). הצוות נמצא על אי הבנוי מ 24 אריחי משחק. האי הנמצא בסכנת הצפה ותוך כדי משחק מוצפים האריחים במים (וירטואלית כמובן). אם לא ממהרים להגביה אותם חזרה הם עלולים לשקוע לבלי שוב ולהיות מוסרים מן המשחק. השחקנים מנסים יחד לגבש דרך להשיג את האוצרות, לשמור על דרכי מילוט ובאמצעות אריח 'מנחת המסוקים' - להימלט מבעוד מועד מהאי השוקע במהירות הולכת וגדלה לאורך המשחק (אפשר להתחיל את המשחק ברמת מתקדמים ואז קצב השקיעה מהיר יותר).
למשחק שני חסרונות בולטים. הראשון הוא אלמנט המזל במשחק. קלפי האוצר כוללים גם 'הפתעה' בדמות קלפי שטפון הטורפים את קלפי ההצפה ואת התוכניות של המשחקים. טריפה לא מוצלחת של הקלפים והאריחים יכולים לשקוע במהירות ולהעלם. אם ישקע האריח של 'מנחת המסוקים', לא יוכל הצוות להימלט מהאי וגורלם נחרץ (כלומר – השחקנים, כולם, נוצחו)
החיסרון השני נובע מעצם הגדרתו כשיתופי (ת' מחייך עכשיו). לכאורה יכול אדם אחד לשחק את התורות של כל השחקנים שהרי אין ניגוד אינטרסים בין השחקנים. דבר זה יכול לקרות גם כשמספר ילדים משחקים, אולם אחד 'משתלט' על המשחק ובמקום התייעצות משותפת הוא מכתיב את כל המהלכים.
אולם למשחק יש שני יתרונות, בדיוק באותם היבטים. אלמנט המזל במשחק מביא לכך שכל משחק נראה שונה לגמרי מקודמו, הן מבחינת מבנה האי והן מבחינת התקדמות המשחק, הסכנה שהמשחק יסתיים בהפסד של הצוות מרחפת מעל ראשי כולם ומדרבנת את שיתוף הפעולה. אלמנט המזל גם מקשה על פיתוח אסטרטגיה מדויקת, רק קוים מנחים שאולי יעזרו לצוות להיחלץ בשלום מן האי בפעם הבאה.
יתרון נוסף הוא היותו של המשחק שיתופי, אם משתפים את כל השחקנים לסיעור מוחות בכל שלב ושלב נוצר שיתוף פעולה מדהים כשההפתעות של המשחק נופלות – זה נופל על כולם וממש מכריח את כולם לשלב כוחות ורעיונות בכדי להצליח לצאת מן האי בשלום.
ות' ? ת' יאמר שגם כאן יש בעצם תחרות. הקבוצה מתחרה נגד חוקי המשחק...
לסיום, הנה כרגיל כמה לינקים מענינים.


[פורסם בגושארבע גליון 338]




אין תגובות: