יום שלישי, 5 במאי 2015

תובנות על המו"מ שטרם נגמר

נכון לעכשיו הליכוד מכר לחרדים את כל נשוא דת ומדינה, קרי משרד הדתות ובתי הדין הרבניים. לא נותר שום זכר לנציג ציוני במערכת. כמה תובנות בלי קשר לתוצאות התנהלות הבית היהודי ביממה הקרובה (גילוי נאות: לדעתי בלי שינוי הענין והחזרת הציונות למרכת שרותי הדת, אין לציונות הדתית מה לעשות בממשלה).

א.      נושאי דת ומדינה לא מעניינים את הליכוד. אחרי שהתברר שנושאים לאומיים לא בראש מעיניו וגם רפורמה לאיזון יחסי הרשויות במדינה (מבצעת, מחוקקת ושופטת) לא תהיה, מתברר, ולא במפתיע, שגם נושאי דת ומדינה לא מעניינים את הליכוד. מפלגת השלטון מתעניינת רק בדבר אחד – להיות בשלטון.
ב.      נציגים דתיים בליכוד שוב הוכיחו אזלת יד מחלטת בשמירה על עקרונות ציוניים דתיים. כל הסיפורים על 'השפעה מפנים' במפלגה גדולה, הוכחו (שוב) כעורבא פרח. לא ח"כ חוטבלי שריכזה את המאמץ לגייס מצביעים ציוניים דתיים ומסורתיים לליכוד, לא ח"כ אלקין שישוב בצוות המו"מ, אף אחד מהם לא ההין בדעתו לומר לראש הממשלה 'השתגעת ? למסור את עניני הדת במדינה לידיים לא ציוניות ?'.
ג.        הליכוד איבד את זה לגמרי. המחשבה שיש פעולה פוליטית ערכית זרה להתנהלותו. אחרי הפקרת שרותי הדת, הליכוד חושב שכל מה שצריך לעשות זה 'לפצות את הבית היהודי'. כי בעיני הליכוד, כמו בעיני החרדים, הכל זה ג'ובים ותקציבים. ערכים ? מאן דכר שמיה. רק כך אפשר להבין את ההצעות המגוחכות לבית היהודי בדמות עוד תפקיד ועוד תקציב.
ד.      אינני יודע אם זה פחד או שנאה, אבל הליכוד עושה כל מה שביכולתו למחוק את הבית היהודי. מבחינה פוליטית צרה זה מהלך נכון מבחינתו, מדובר במפלגה יריבה שכבר היתה עם רגל אחת בקבר הפוליטי עד שבאו אורבך ובנט והצילו אותה מחדלון. אבל זה לא אומר שזה קרב הדדי. אסור לבית היהודי לשתף פעולה עם המהלך הזה ומצד שני גם לא לנסות לנקום.
ה.      ועוד מבית המדרש של הליכוד, זה לא שהם לא יודעים לרקוד – הרצפה עקומה. אחרי שפישלו קשות בכל מהלך המו"מ, אחרי כל הפעולות להשפלת הבית היהודי (בדגש על היממה האחרונה), מנסה הליכוד להפיל את האשמה על הבית. חברים יקרים בליכוד. פישלתם ? תשלמו.
אז תכלס, מה עושים בשלב הזה ? המצוקה של נתניהו ברורה. אם מחר בלילה אין לו ממשלה, הנשיא יצטרך למצוא מועמד אחר להרכיב את הממשלה (אולי גלעד ארדן ? מספר שתים בליכוד ?), אבל אסור בשום אופן לנצל את המצוקה הזו. זה לא ראוי. אין לדרוש עוד תיקים ועוד תקציבים. אפשר אפילו להיות לארג'ים ולהסכים שנושאים שנויים במחלוקת יסגרו בהמשך.
יש רק דבר אחד שצריך לעמוד עליו ונתניהו צריך לעשות – לפתוח את ההסכם עם שס והחרדים בכל הקשור לנושאי דת ומדינה. ברור שהציונות הדתית לא תקבל שליטה מוחלטת במערך שרותי הדת ובתי הדין (למרות שזה היה אמור להיות אינטרס של הליכוד), אבל הפשרה צריכה להיות הוגנת וראויה. כך למשל צריך לדאוג שמערך בתי הדין יחזור לידים ציוניות וכמוהו גם מערכת המועצות הדתיות (שדורשות רפורמה). איך בדיוק, נותיר לנתניהו, בנט ודרעי שיכנסו לחדר ויצאו עם סיכום.


( פורסם באתר כיפה)

אין תגובות: