יום ראשון, 8 ביולי 2012

שיטת הפירמידה הפוליטית


לאחרונה נחשף הציבור לשיטה בה הצליחו אנשים מעטים עם הון מועט (יחסית) לשלוט באחוזים נכבדים במשק הישראלי.. השיטה כונתה 'פירמידה' בגלל הדמיון למבנה שבו הבסיס רחב אבל הראש – צר.

נדגים את השיטה בצורה מאד פשטנית. נתבונן בשתי חברות א' וב'. כל אחת שווה מיליון ₪. על מנת לשלוט בכל אחת מהן נדרש הון של חצי מיליון ₪ לרכוש את מחצית המניות. לראובן יש רק חצי מליון ₪, הוא לווה חצי מיליון נוסף ורוכש את השליטה בשתי החברות. לאחר מכן הוא מקים חברה שלישית – חברת שליטה ג' שכל עיסוקה הוא שליטה בשתי החברות. שווי החברה הוא מליון ₪, כשווי המניות שלה בחברות א' וב' ובתחילה כל מניותיה שייכות לראובן. אלא שראובן מוכר מחצית ממניות חברה ג' (אבל באופן שמשאיר בידו את השליטה בה) בחצי מליון ₪. הוא מחזיר את ההלוואה שלקח והנה הוא שולט בשתי החברות (א' וב') למרות הונו הקטן (יחסית). אם נניח יש עוד חברת שליטה ד' הדומה לחברה ג' יכול ראובן לקנות את השליטה בה באותה שיטה, ולהקים את חברת שליטה ה' ששולטת בשתי החברות ג' וד'. הונו האמיתי נותר חצי מליון ₪, אבל עתה הוא שולט על ארבע (!) חברות בשווי שוק של 4 מליון וכן הלאה. זה הרבה יותר קל מאשר להקים חברה יצרנית שתעשה משהו באמת.
ברור שהשיטה מעוותת את השוק, יוצרת ריכוזיות פיקטיבית ומזמינה כשלי ניהול חמורים. הממשלה הבחינה בבעיה והיא מנסה כיום לטפל בבעיית הפירמידות.
לאחרונה הבנתי שבעלי השקפה קפיטליסטית (שאיננה רואה שום דבר רע בפירמידה, אדרבא – יש לשבח את היוזמה של מי שמאמץ אותה, מממש דרכה את חירותו הכלכלית ומנצל אותה למינוף אושרו האישי) מעתיקים את השיטה אל התחום הפוליטי. במקום להתמודד ישירות בשוק הפוליטי, כלומר להעמיד את מרכולתם הפוליטית לבחירת הציבור, הם מנסים להקים גרעין שליטה במפלגה קיימת.
אם בשביל לשלוט בעשרה מנדטים באמצעות התמודדות לכנסת יש לשכנע כ 400,000 בוחרים לתמוך בך (להקים חברה יצרנית), הרי שאם פוקדים 10% ממתפקדי מפלגה (כמה אלפים עד עשרת אלפים), אפשר להקים גרעין שליטה בתוך מוסדות המפלגה ולנסות לשלוט בצורה כזו ב 10 חברי כנסת. יש לשים לב שאין הכוונה למאבקים הרגילים שיש בכל מפלגה, אלא בקבוצה שכל מטרתה הוא להגיע לשליטה בחברי כנסת על בסיס מצע עצמאי ושונה.
אלא שכמו הפירמידה הכלכלית, גם זו הפוליטית נתפסת בציבור במשהו לא טוב ולא ראוי. לא נראה שהדרך להתמודד עם הפירמידה הפוליטית צריך להיעשות באמצעות חקיקה וכל מפלגה מופקרת לנפשה במאבק על תדמיתה. הדרך המומלצת לעת עתה לכל החרדים למצבה של המפלגה בה הם תומכים היא להתפקד אליה ולהשאיר את בעלי שיטת הפירמידה במיעוט מזהיר.

אין תגובות: