יום שישי, 16 בספטמבר 2011

מה העבודה הזאת לכם ?


בשבוע הבא יתמודדו עמיר פרץ ושלי יחימוביץ' על ראשות מפלגת העבודה. המפלגה שברור שהספדים שנאמרו עליה היו מוקדמים מדי מתעוררת לחיים וזה המקום לתהות מי ראוי יותר לתפקיד – עמיר או שלי ? יש לזכור ששניהם מחזיקים בהשקפת עולם מדינית שמאלית מאד, יחימוביץ' הודתה שבעבר תמכה בקומוניסטים ופרץ מדבר בתקיפות נגד מפעל ההתיישבות ביש"ע. במקביל שניהם ידועים כסוציאליסטים, פרץ כזכור היה מזכ"ל ההסתדרות. אז מי עדיף למפלגת העבודה ?

בשביל לבדוק זאת יש לבחון את שורשיה של מפלגת העבודה מחד גיסא ואת עתידה הפוטנציאלי מאידך גיסא. מפלגת העבודה נולדה מתוך מפלגות הפועלים ובראשן מפא"י. הדגל המרכזי שהרימו מפלגות אלו היה הדגל החברתי, מאבק על זכויות העובדים, תמיכה ברעיון הקיבוץ והשוויון בכלל (ולא משנה שבפועל זה לא ממש הצליח). באותו זמן יכולים היו לדור במפלגה בכפיפה אחת ניצים כיגאל אלון ויונים כמשה שרת.
מאז עברו הרבה מים בירדן, מפא"י הפכה למערך ואח"כ לישראל אחת וכיום היא ידועה כמפלגת העבודה. למרות השם המחייב המרמז על המשך המגמה, הפכה המפלגה ממפלגת שמאל חברתי למפלגת שמאל מדיני וכיום אין מקום לניצים במפלגת העבודה. מי שהיו פעם ניצים, כמו שמעון פרס, הפכו יונים או ערקו. יגאל אלון לא היה מוצא את מקומו במפלגת העבודה גרסת תשע"ב.
מבחינה זו, עמיר פרץ מייצג את המשך המגמה. למרות המטען הסוציאליסטי שלו, ברגע המבחן הוא יעדיף לקדם את השמאל המדיני. זה בדיוק מה שעשה כשחבר לקדימה בבחירות תשס"ו לטובת קווי יסוד של שמאל מדיני ומספר עלי תאנה חברתיים שקדימה הקפיטליסטית היתה מוכנה לתת לשותפתה לממשלה. פרץ עצמו נטל על עצמו את תפקיד שר הביטחון.
לעומתו נראה ששלי יחימוביץ' תעדיף להחזיר את המפלגה לכיוון החברתי. לא מדובר בגחמה של רגע ובפזילה לאנשי המחאה החברתית, זו היתה התנהלותה בכנסת מאז נבחרה אליה. שלי יחימוביץ' מנפנפת בעיקר בדגל הסוציאל-דמוקרטי
הקו של עמיר פרץ יאפשר לו בקלות לחבור שב לקדימה ואם העבודה תעקוף את קדימה בבחירות (יש סקרים כאלו) הוא עשוי להיות ראש ממשלה עם קואליציה של קדימה, חרדים וערבים, ממשלת שמאל מדיני וססטוס קוו חברתי שעוצמתו תלויה ביחס המנדטים שבין שתי המפלגות.
אבל לשלי יחימוביץ' צפויים חיים קשים כי אין לה קואליציה טבעית. אפילו אם המפלגה בהנהגתה תעקוף את קדימה, נראה שהפער לא יאפשר לה להקים ממשלה חברתית כרוחה.  מעבר למרצ, המפלגות היחידות שיכולות לחבור אליה על בסיס חברתי הן ש"ס והבית היהודי-מפד"ל החדשה וזו האחרונה לא תסכים לשבת בממשלה של מפלגת שמאל מדיני שכן גם אם יוצע ססטוס קו מדיני, סביר להניח שהוא יופר בהזדמנות הראשונה.
לכן צריך מתפקד העבודה לברר לעצמו מה הוא מעדיף. אם הוא חושב בצורה פרקטית, עדיף לו לבחור בעמיר פרץ. בחירה כזו תגדיל את הסיכוי של מפלגת העבודה לחזור לשלטון, אם גם במחיר הגשמת מטרות של המחאה החברתית.
אם המתפקד מעדיף גישה אידיאולוגית, שלי יחימוביץ' היא המועמדת המומלצת לו. בחירה כזו תבדל את העבודה משתי המפלגות האחרות ותמצב אות בתור מנהיגת המחאה החברתית, אם גם במחיר של טשטוש המטרות המדיניות של הזרם המרכזי במפלגה כיום.

אין תגובות: